onsdag 17 juli 2013

COMPACT LIVING IDEAS

Många studerande skaffar sin första lägenhet nu i månadsskifte och står och funderar huru de skall inreda, sin första bostad, som oftast har ganska få kvadratmetrar. Så även min dotter, så därför har det hemma hos oss blivit rätt mycket funderingar över huru det skall inredas och till en inte alltför stor åtgång av pengar...fast som mor får jag nog inte delta så mycket i inredningsplaneringen...och det förstår jag ju...man har ju själv en gång varit ung och velat planera huru man skall ha det helt själv :) Fast råd kan man ju ge :)
Här kommer lite inspirationsbilder för den första lilla bostaden "Compact Living"


 Har man ett rum+ kök eller ett rum med kokvrå, så är det alltid trevligt att dela in det med en tillfällig mellanvägg. Bra mellanvägg får man av IKEAS hyllor, som du hittar lägre ner på sidan. Beklä ena sidan av hyllan med en tunn skiva, som nubbas fast och tapetsera den tex med en trevlig fondtapet. Andra sidan av hyllan blir trevlig förvaring mot "vardagsrums sidan" av rummet.


 Ifall det finns rejäl takhöjd i lägenheten och golvytan inte är så stor, så är ju alltid ett sovloft bra. Själv tycker jag inte att sovloften är så vackra...och så måste de ju vara säkra, så att man inte dimper ner i golvet :)

 Detta lilla Shabby Chic hus, har jag haft bilder på i ett tidigare inlägg, men tycker att det är så sött, så jag sätter in en bild igen och från det kan man ju få ngn ide, ifall man gillar det romantiska vita.

 Ett eget toalettbord i tjejlyan, är ju också trevligt. Billiga 60-tals toalettbord, med vikbar spegel, är inte svåra att hitta...och med lite vit målning kan man få dem riktigt vackra. Har man bara ett bord, som på bilden och är lite händig med symaskinen, så kan man klä in bordet med ett "draperi" och placera en spegel del ovanpå. Har bl.a sett att Lisbeth Dahl har dessa vikbara toalettbords speglar.



 Liten lägenhet känns också lite större om man håller sig till lugna ljusa färger och att man inte övermöblerar den, bara för att få in så mycket som möjligt på liten yta.


 Så var det detta med speglar, som gör att rummet känns större...och JA, då tänker ni ju...Hon har kollat på Ernst igen...och Ja, det har jag...MEN..redan på 80-talet hade jag min första stora spegelvägg i en lång smal hall, för att få djuphet i den. Huset vi bodde i på 90-talet hade jag också i entren, eller hallen, som dock var över 25 kvm, en stor specialgjord spegel på en vägg, ett stort hallbord och 2 bamsiga hall lampor på bordet, för att få mera ljus i den mörka hallen. För sätter du en lampa framför en spegel, så har du ju plötsligt 2 ljuskällor...så du spar ju även på elräkningen :)
Bra att tänka på med lampors placering är också, att placerar du en bordslampa på fönsterbrädet, så ser inte människor lika lätt in i lägenheten, då lampan är på. Dessutom ser det vackert ut med fönsterbelysning.

 En vikskärm är också bra, för att dela upp ett rum...
 Ikeas hylla, som jag tidigare skrev om...

Eller bara en skir gardin som rumsdelar till sovalkoven...

Mycket trevliga möbler hittar man idag på loppisar...det behöver ej vara nytt. Med målning kan man lätt piffa upp dem och så ger de lägenheten mera personlighet och charm.

Kram fr Janet

Inga kommentarer: