onsdag 5 juni 2013

RECEPT PÅ SOMRIG SMÖRGÅSTÅRTA MED RÄKOR

Fick även en hel del mail om jag ville dela med mig av receptet på denna smörgåstårta...och självklart vill jag det!
Till 2 tårtor behövs 10 st längdskuren formfranska

FYLLNING 1
400 gram skalade räkor finhackas
ca 2 dl kronmajonäs

FYLLNING 2
12 st anjovisfiléer (finhackas)
5-6 hårdkokta ägg (finhackas)
1-2 dl creme fraiche (mängden enl. tycke och smak)
1 dl finskuren dill
3/4-1 dl Kalles kaviar

GARNERING

2 tuber Abbas böcklingpastej (145gram)
1-1,5 dl Creme Fraiche
Blandas tillsammans och smörjes över smörgåstårtorna

400 gram skalade räkor
4 hårdkokta ägg (skivas)
1 knippe sparris (kokas i ca 10 min.)
1-2 dl finskuren dill (för garnering runt smörgåstårtans kant)
skivad gröngurka, som halveras
"dillvippor"


Kantskär brödet.
Bred tunt med smör på varje bröd.
Varva med bröd-fyllning1-bröd-fyllning 2-bröd-fyllning 1- bröd- fyllning 2 - bröd.
Täck tårtornas yta med Böcklingpastej blandningen.
Garnera kanterna med den finskurna dillen.
Plasta in smörgåstårtorna och låt gärna stå över natten för garnering följande dag.

Garnera med räkkant ytterst.
Gröngurkshalvor på stående mot räkkanten. Placera äggskivorna lutade mot gröngurkorna.
Mitt i tårtan placeras skurna sparrisbitar (3-4 cm långa) samt dillvippor.

Jättegod sommarsmörgåstårta, det kan jag bara lova!

Nu känns det som om jag håller på att bli en matbloggare :) ...men jag delar gärna med mig, då ni frågar.

Lycka till!

Kram fr Janet

Inga kommentarer: